• Mikael Cullberg

Gissa bilens färg? Nej, det är inget skämt.

Uppdaterad: 27 nov 2018

Efter ett år som egenföretagare så var det dags att liksom ca 220.000 andra svenskar skrida till verket och köra tjänstebil. Det hela startade med en kartläggning av marknadens erbjudande. Varför blir det så? När det gäller andra inköp av kapitalvaror, men framförallt i tjänsten då jag ofta jobbar med upphandlingar av olika slag så börjar det med att vi undersöker och definierar behov och krav på den lösning vi efterfrågar innan vi ser vad marknaden har att erbjuda. När det gäller bilar är det helt plötsligt tvärtom. Vi undersöker vilka nya finesser och funktioner som blivit tillgängliga på marknaden. Vilka färger, leveranstider och paketerbjudanden gäller just för tillfället. Var tog den förberedande kravställningen vägen? Jag har en kompis som när han för ett antal år sedan nyligen blivit pappa fort for iväg och köpte en mycket vacker Ford Escort. Han hade så länge drömt om den bilen och nu var den en verklighet. Han blev väl inte lika nöjd när han kom hem till sambon som var lite mer praktiskt lagd, förklarade att barnvagnen absolut INTE skulle få plats i den nyinköpta bilen. Det var bara för kompisen att åka tillbaka till bilfirman och byta mot en större bil. Helt tydligt hade han missat nåt i kravspecifikationen och i dialogen med sambon innan bilköpet. Jag ska erkänna att min beställning av tjänstebil blev mer utbudsorienterad än kravfokuserad. Det är så klart inte bra ur många aspekter, men jag ser det som att de pengarna sitter på nöjeskontot. Det ska vara kul att köra bil. Jag hade ändå lyckats få med några tydliga krav på bilen. De viktigaste var:

Fyrhjulsdift, jag hade det på senaste bilen och det var helt underbart på vintern

Automatisk växellåda, oslagbart i stadskörning

Dragkrok, mycket släpvagn och cyklar på kroken

INTE svart lack, det är inte så kul att tvätta bilen alltför ofta

Jag valde till slut vad många skulle kalla ett tyskt ett premiummärke och la min order.Produktionen skulle ta ca 4 månader. Det kan ju tyckas vara väl lång tid för att producera en bil. Men den tillverkas i USA och dessutom var det säkert lite kötid.Jag fick min orderbekräftelse vilken så klart stämde till 100% med det jag beställt. När jag sedan på leveransdagen tar mig till återförsäljaren för att hämta ut bilen får jag till min förvåningen se att de målat bilen svart. SVART var ju den färg jag absolut INTE ville ha. Jag hade ju beställt mineralsilver vilket också tydligt framgår av ordern som både jag och återförsäljaren hade kopior på. Förklaringen är att det tydligen saknas en integration mellan ordersystemet och produktionssystemet. Det är en manuell hantering att knappa in ordern i produktionssystemet enligt återförsäljarens berättelse. Detta sker alltså hos återförsäljaren av ett tyskt kvalitetsmärke inom bilbranschen år 2016. Helt otroligt. Än mer otroligt hur det kan passera alla kontrollpunkter innan leverans sker till slutkund. Ingen kontroll sker mot att kunden får det han lagt order på. Den avstämning som sker är att kunden får det den mänskliga faktorn knappat in i produktionssystemet. Det hela slutade med att jag vände hem utan min nya bil och att en ny bil med förhoppningsvis rätt färg beställdes någon vecka senare med en ny väntetid på 3-4 månader som följd. Imorgon är det äntligen dags att försöka hämta ut den nya bilen, igen.Vilken färg har den tro?


32 visningar

© 2023 by OrtobIT AB. Proudly created with Wix.com